Bactiguard etablerar nytt partnerskap för Sydafrika

Bactiguard har ingått partnerskap med Surgical Innovations Pty Ltd (“SI”), en division inom giganten Ascendis Health, den ledande distributören för hälso- och sjukvårdssektorn i Sydafrika.

“Surgical Innovations är en ledande distributör av medicintekniska produkter till både den offentliga och privata sjukvården och representerar några av världens mest kända internationella varumärken. Som en del av Ascendis gruppen har de oöverträffad tillgång till vårdgivare och en djupgående kunskap om hur man bäst adresserar den sydafrikanska marknaden”, säger Christian Kinch, VD, Bactiguard.

“Vi har länge letat efter en stark distributör i Sydafrika och nu äntligen hittat en partner som matchar våra önskemål, både vad gäller deras tillväxtambitioner och företagskultur. Jag är verkligen exalterad över att inleda samarbetet med Surgical Innovations”, fortsätter Christian Kinch.

Mellanöstern och Afrika regionen har varit en viktig region sedan lansering av Bactiguard Infection Protection (BIP) portföljen. Vi finns redan representerade i alla större marknader i Mellanöstern och utökar nu vår ställning genom att addera den viktigaste afrikanska marknaden. Sydafrika fungerar ofta som en inträdesport till hela kontinenten och är en viktig referens i de andra länderna eftersom de har den mest utvecklade sjukvården. Ett tidigare försöka att lansera BIP produkterna i Sydafrika påbörjades för några år sedan, men avbröts innan registreringen avslutats. Nu återupptar vi den processen som beräknas ta 6–12 månader tillsammans med Surgical Innovations.

“Vi är oerhört stolta för förtroendet och ser verkligen fram emot vårt partnerskap med Bactiguard,” säger Tony Lowther, Managing Director Ascendis Health. ”Vi har ett kontinuerligt uppdrag att hitta teknologier, produkter och innovationer i världsklass och ta dem till våra patienter och kunder i Sydafrika, så att vi kan förbättra vårdens kvalitet för invånarna. Bactiguards produkter kommer minska antalet infektioner, vilket i sig kommer resultera i säkrare sjukhus och bättre patientutfall – och inget är viktigare för oss än just det”.

Ascendis Health är ett sydafrikanskt hälso-och sjukvårdsföretag med en imponerande produktportfölj av marknadsledande varumärken som tillhandahåller lösningar och service till människor, växter och djur. Företaget grundades 2008 av Coast2Coast Capital och är noterat på Johannesburg Stock Exchange sedan 2013.

Nina Nilsson, SVP Sales and Marketing, mobil: +46 702 14 87 49