Bactiguard börjar tillverka desinfektionsmedel i Tullinge

Bactiguards huvudkontor i Tullinge

Bactiguard lanserade desinfektionsmedlet HYDROCYN aqua® i Sverige i början av mars och sedan dess har det varit stor efterfrågan. Så sent som i helgen flögs produkter in från bolagets anläggning i Malaysia via en nyetablerad luftbro. Nu pågår arbete för att kunna dra igång produktion även i Sverige.

“I tider som dessa är effektiv logistik extremt viktigt för att få fram skyddsutrustning till patienter, sjukvården och andra samhällskritiska funktioner. För att säkerställa att vi kan tillgodose behoven på den svenska och europeiska marknaden, förbereder vi nu för att starta upp produktion även vid Bactiguards anläggning i Tullinge”, säger Jonas Östregård, SVP Sales & Marketing.

”Vi fick tillstånd från Kemikalieinspektionen i fredags. Ärendet hanterades mycket snabbt med anledning av bristen på desinfektionsmedel. Om allt går som det ska hoppas vi kunna komma igång redan inom ett par veckor, vilket skulle innebära en rejäl kapacitetsökning och möjlighet att lansera produkten på fler marknader”, fortsätter Jonas Östregård.

HYDROCYN aqua® är en pH-neutral och vattenbaserad lösning för handdesinfektion, ytdesinfektion och sårtvätt som har uppvisat en signifikant effekt på inaktivering av tidigare varianter på coronavirus redan inom 15 sekunder. Till skillnad från alkohol och klorhexidin är den inte irriterande, giftig eller skadlig för kroppen. Den aktiva substansen är hypoklorsyra (HOCl). Produkten är CE-märkt (godkänd i EU) och registrerad av FDA i USA. I dagsläget produceras den vid bolagets anläggning i Malaysia och flygs eller skeppas sedan till Sverige.

För mer information, vänligen kontakta:
Cecilia Edström, VD, mobil: +46 8 440 58 80