Bactiguard spås en lysande global framtid av Nya Affärer och Veckans Affärer

Det svenska medtechbolaget Bactiguard är med på Nya Affärer och Veckans Affärers lista över 50 svenska bolag med en lysande global framtid. Bactiguard bygger på en unik svensk innovation med ett ultratunt ytskikt på katetrar som förhindrar vårdrelaterade infektioner.

Företagets Vd och delägare Christian Kinch är väldigt stolt över att hans företag Bactiguard finns med på listan:

”Vi startade 2005 med tre anställda och idag är vi över 40 personer. Vi fortsätter att växa trots att det är en tuff period för många företag just nu. Men vårdrelaterade infektioner är ett växande problem världen över precis som multiresistenta bakterier. Eftersom Bactiguard reducerar risken för infektioner och minskar användandet av antibiotika, så har efterfrågan på våra produkter ökat. Jag är väldigt glad över att Veckans Affärer har uppmärksammat detta och oss som företag”.

Bara i Sverige dör 1500 personer varje år på svenska sjukhus av infektioner. Företaget gjorde i höstas en stor affär med Kina och i våras skrev de avtal med ett av Indiens största läkemedelsbolag. Bactiguard har huvudkontor i Stockholm men finns i över 20 länder.

Se listan på Veckans affärer :http://www.va.se/globalaentreprenorer,

Veckans Affärer har gjort en genomgång av samtliga företag som finns på listan och kommer redovisa resultatet under politikerveckan i Almedalen. Bactiguards Vd Christian Kinch är på plats i Visby 3/7 på Almedalens forskningsscen för att berätta om Bactiguard och om hur man expanderar globalt.